Transportbanden bestaan uit verschillende lagen. De weefsel versterkte kunststof transportbanden in het assortiment van BTE zijn opgebouwd uit verschillende weefsel- en kunststoflagen. De weefsellagen in een transportband vormen het karkas van de band. De weefsellagen in de transportband zijn ingebed in thermoplastische kunststoffen.
Het weefsel bepaalt in grote mate de eigenschappen van een transportband, waaronder bijvoorbeeld:
Het eigenschappen van het weefsel, en dus ook de transportband, worden bepaald door de samenstelling van de gebruikte garens in combinatie met het weefpatroon.
Dit blog is een vervolg op Weefsel in grote mate bepalend deel 1 waarin je o.a. informatie over het weefpatroon vindt. In dit blog vertel ik wat meer over de garens die gebruikt worden voor het weefsel.
Leestijd 5 minuten.
Gebruikte garens
De samenstelling van de gebruikte garens heeft ook invloed op de eigenschappen van het weefsel. Het gaat hierbij niet alleen om het gebruikte materiaal, maar ook over dikte van de draden en de manier waarop de draden al dan niet getwijnd zijn. Over het algemeen worden transportbandstoffen gemaakt van monofilament, multifilament of gesponnen garen.
Monofilament: één enkele vezel
Monofilament is een homogene, geëxtrudeerde draad, dus draad die bestaat uit één enkele vezel. Voor transportbandweefsel gaat het hierbij altijd om een kunststof garen, bijvoorbeeld polyamide, beter bekend als nylon. Nylon is een sterk materiaal, dat niet snel slijt bij wrijving en goed snijbestendig is. Monofilament is niet buigzaam en wordt daarom hoofdzakelijk voor de inslagrichting in het weefpatroon (in de breedte van het weefsel) gebruikt. Het weefsel krijgt hierdoor een hogere stijfheid en meer stabiliteit in de breedte. Dit is belangrijk bij toepassingen waarbij een hoge draagkracht nodig is. De band blijft dan ook bij een zware belading vlak lopen. Een ander goed voorbeeld van een toepassing waarvoor een band met een hoge stijfheid geschikt is, is een kniktransportband.
Multifilament: samengedraaid (getwijnd) garen
Multifilament garens bestaan uit verschillende kunststof garens, die samengedraaid zijn tot 1 garen. Multifilament heeft een grotere treksterkte en is soepeler dan monofilament. Voor de schering (de lengtedraden in het weefsel) wordt meestal multifilament garen gebruikt. Daarnaast wordt multifilament ook gebruikt voor de inslag richting (in de breedte). Het resulterende flexibele weefsel is buigzaam naar alle kanten, dus flexibel in zowel de lengte als de breedte, en wordt bijvoorbeeld gebruikt voor trogvormige transportbanden.
Gesponnen garen
Gesponnen garen wordt gemaakt door het ineendraaien van kunststof of natuurlijke vezels waardoor lange draden ontstaan. Gesponnen garen kan zowel in de lengterichting (schering) als breedterichting (inslag) worden gebruikt. Gesponnen garen van polyester wordt bijvoorbeeld gebruikt voor fluisterweefsel.
Combinaties met andere garens
In sommige weefselsoorten worden deze garens gecombineerd met andere garens die voor specifieke eigenschappen zorgen. Bijvoorbeeld een koolstofgaren waardoor de banden antistatische eigenschappen krijgen. De statische elektriciteit die door wrijving tussen de banden en de rollen of glijplaat ontstaat, kan bij gebruik van een antistatische band gemakkelijk worden afgeleid. Dit voorkomt overspringende vonken (explosiegevaar) en schokken bij gebruikers.
Wat zijn de eigenschappen van mijn applicatie die eisen stellen aan mijn transportband?
Om ervoor te zorgen dat uw transportband aan de juiste eigenschappen voldoet is de keuze van het juiste transportbandweefsel van groot belang. Welke eigenschappen van uw applicatie zijn van belang bij de keus van uw transportband? En welke transportband past daar het beste bij? Bandtransport Europe kan u bij die keuze uitstekend adviseren. Ik help u graag! Aarzel niet contact op te nemen via onderstaande knop of bel +31 (0)251 319 119).
Door Jeroen Al
Wilt u meer weten over onze producten? Neem direct contact op voor meer informatie of een offerte.